xerion-old-new-stage

Ciągnik systemowy.

Większy, bardziej wydajny i efektywny: w ciągu 25 lat istnienia ciągnik XERION rozwinął się pod wieloma względami. Zmianie nie uległa podstawowa cecha maszyny – wyraźnie większa wszechstronność w porównaniu ze zwykłymi ciągnikami.

W rolnictwie jeszcze nie widziano takiego ciągnika. Gdy w 1997 r. na rynku pojawił się pierwszy XERION – model 2500 – świat ekspertów oniemiał: 250 KM, bezstopniowa przekładnia, cztery duże koła, dwie osie kierowane, cztery przestrzenie zawieszania i dołączania agregatów oraz obracana kabina. Duża liczba obsługiwanych agregatów – np. do siekania czy zbioru buraków – jasno pokazały, że ta maszyna to coś więcej niż tylko ciągnik rolniczy. I tym właśnie od samego początku miał być XERION.

Opracowanie ciągnika systemowego do całorocznego użytku, który może wykonywać również prace żniwne – to wizja, nad którą firma CLAAS pracowała przez wiele lat. Z tego względu XERION 2500 nadawał się nie tylko do klasycznych czynności, jak obróbka gleby, wysiew czy prasowanie, lecz również mógł stanowić zastępstwo dla samojezdnych maszyn żniwnych. Dzięki specjalnym agregatom nadaje się nawet do wyorywania, siekania i innych zastosowań specjalnych.

Właśnie z uwagi na tę wszechstronność XERION nie miał na początku łatwo wśród klientów. „Wielu z nich zadawało sobie pytanie, w jakim celu ten ciągnik wyposażono w tak wiele funkcji”, mówi Helmut-Hendrik Heppe, menedżer produktu odpowiedzialny za ciągniki w spółce dystrybucyjnej CLAAS. „Musiało upłynąć nieco czasu, aby rolnicy dostrzegli zalety tej maszyny”.

Z 250 na 530 KM.

Od 2004 roku – czyli od chwili pojawienia się modelu XERION 3800/3300 na rynku – koncepcja tego ciągnika zyskiwała coraz większą popularność. Obecnie XERION jest używany przez rolników i przedsiębiorców z całego świata. Każdego roku powstaje nawet 400 maszyn.

Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci XERION rozwinął się pod każdym względem. Podczas gdy model XERION 2500 miał jeszcze 6,30 m długości i 3,50 m wysokości, obecny model XERION 5000 urósł do długości 7,49 m i wysokości 3,80 m. Koła mają obecnie wysokość 2,25 m, a nie 1,95 m jak wcześniej. Pojemność silnika wzrosła z pierwotnie 8 do 12 l, a moc z 250 do 530 KM. Liczba możliwych do zamontowana zaworów hydraulicznych uległa podwojeniu, z pierwotnie czterech do ośmiu.

Zwiększyła się także liczba dostępnych wariantów ciągnika XERION. Obecnie jest on dostępny również w wersji TRAC, TRAC VC oraz SADDLE TRAC z kabiną umieszczoną nad silnikiem. Ponadto udoskonalono technikę pokładową. Terminal obsługowy – elektroniczny pokładowy system informacyjny CLAAS „CEBIS” – jest teraz wyposażony w kolorowy wyświetlacz wysokiej rozdzielczości oraz widok z kamer.

Wszechstronność, efektywność, ochrona gleby i moc.

Przez lata zmianie nie uległa wielofunkcyjność XERION. Co prawda nie przyjęły się jego agregaty żniwne czy do zbioru buraków, za to obecnie używa się go między innymi do rozlewania gnojownicy, do pracy z przyczepą przeładowczą podczas żniw oraz do pracy na pryzmie. Do tego dochodzi jeszcze szereg zastosowań specjalnych, np. w charakterze rębaka do drewna czy odśnieżarki.

„Tym, co nadal czyni XERION tak popularnym, jest połączenie wszechstronności z efektywnością, ochroną gleby i mocą”, wyjaśnia menedżer produktu Helmut-Hendrik Heppe. „Za to odpowiada w szczególności jego duży silnik o wysokiej pojemności i sporym momencie obrotowym, jego znacząca siła uciągu oraz psi chód, który chroni glebę”.

470909_27

Popularność ciągnika przejawia się we wciąż organizowanych akcjach specjalnych. W 2020 roku kierowca rajdowy Christian Menzel pokonał ciągnikiem XERION 5000 liczącą 20,6 km pętlę północną toru Nürburgring, jadąc do tyłu z odwróconą kabiną. „Zdecydowanie była to najbardziej wyjątkowa rzecz, jaką kiedykolwiek zrobiłem”, stwierdził Christian Menzel po przekroczeniu mety maszyną ważącą 17 ton. Nawet na torze wyścigowym XERION to dużo więcej niż tylko ciągnik rolniczy.

Przejdź do nagrania

Wszystkie treści poświęcone 25-leciu XERION: