Historia produktów

Historia sukcesu CLAAS.

To, co w 1913 r. rozpoczęło się wraz z produkcją wiązałek do słomy, stanowi obecnie stałą wielkość w obszarze technik rolnych, zapewniając CLAAS światową sławę. Zapraszamy do przyjrzenia się produktom, które uczyniły z firmy CLAAS to, czym jest dzisiaj.

Historia produktów

Historia sukcesu CLAAS.

To, co w 1913 r. rozpoczęło się wraz z produkcją wiązałek do słomy, stanowi obecnie stałą wielkość w obszarze technik rolnych, zapewniając CLAAS światową sławę. Zapraszamy do przyjrzenia się produktom, które uczyniły z firmy CLAAS to, czym jest dzisiaj.

Od MDB do MATADOR

1936–1946

MDB – rewolucja w europejskich zbiorach zbóż

Narodziny kombajnu CLAAS: wraz z kosiarko-młocarnio-wiązałką (MDB) firma CLAAS z powodzeniem wprowadziła na rynek pierwszy w pełni funkcjonalny, specjalnie przystosowany do europejskich warunków kombajn. W ten sposób stworzono podwaliny dla dalszej produkcji kombajnów marki CLAAS. W okresie żniw w 1936 r. do majątku Zschernitz w pobliżu Halle/Saale dostarczono pierwszą tego typu maszynę oznaczoną numerem 1. Kombajn z przepływem poprzecznym MDB stanowił kombinację wiązałki i młocarni, przy czym to drugie urządzenie znajdowało się pomiędzy przyrządem żniwnym a wiązałką. Po ścięciu zboże było transportowane za pośrednictwem fartucha transportowego do bębna młócącego. Tutaj łańcuch transportowy przekierowywał słomę i wrzucał ją na wytrząsacz. Wsypywanie pozyskanego ziarna do worków i wiązanie słomy w wiązki było poprzedzone podwójnym procesem czyszczenia. W 1937 rozpoczęła się seryjna produkcja MDB. Do momentu spowodowanego wojną wstrzymania produkcji w 1943 r. powstało ok. 1400 maszyn tego typu.

Tutaj można pobrać broszurę

1946–1978

SUPER – Volkswagen Garbus wśród kombajnów

Kosiarko-młocarnio-wiązałka (MDB) z przepływem poprzecznym wkrótce osiągnęła granice swojej wydajności. Już od 1942 r. firma CLAAS pracowała nad projektem kombajnu działającego w oparciu o zasadę przepływu poprzecznego i wzdłużnego, w którym zboże byłoby młócone poprzecznie i odprowadzane wzdłużnie z urządzenia. Najpierw opracowano typ kombajnu zaczepianego Super, który od 1946 r. wszedł do produkcji seryjnej pod nazwą SUPER. Dzięki zaczepianemu modelowi SUPER i jego mniejszemu bratu JUNIOR (od 1953 r.) kombajny CLAAS wkroczyły na europejskie salony. Charakteryzujący się rewolucyjnie lekką budową model SUPER był poddawany ciągłym modyfikacjom i ulepszeniom, w wyniku których został przykładowo od 1958 r. wyposażony w nowatorski system obsługi hydraulicznej AUTOMATIC. Dzięki niemu kierowca pojazdu mógł kontrolować ustawienia dołączonego kombajnu za pomocą zespołu sterowania hydrauliką. W ciągu kolejnych lat model SUPER zachwycał klientów swoją wysoką wydajnością, ekonomicznością i niezawodnością. Do momentu wstrzymania produkcji w 1978 r. w Harsewinkel wyprodukowano ponad 65 000 egzemplarzy kombajnów z rodziny SUPER.

Tutaj można pobrać broszurę

1953–1963

HERCULES – pierwszy kombajn samobieżny

Jeszcze w trakcie produkcji odnoszącego wyjątkowe sukcesy kombajnu zaczepianego SUPER firma CLAAS rozpoczęła opracowywanie kombajnu samobieżnego. 15 grudnia 1952 r. z okazji 65. urodzin założyciela firmy Augusta Claasa zaprezentowano pierwszy samobieżny kombajn HERCULES. To samobieżne rozwiązanie CLAAS działało w oparciu o zasadę przepływu wzdłużnego. Wszystkie moduły, jak np. hydraulika czy chłodzony powietrzem, czterocylindrowy silnik, zostały opracowane i wyprodukowane we własnym zakresie.

W związku z pokrywaniem się nazw jeszcze w 1953 r. firma CLAAS wycofała nazwę HERCULES i zmieniła ją na SF, co w skrócie oznacza pojazd samobieżny (niem. „Selbstfahrer”). Seria SF robiła wrażenie nie tylko swoją szerokością roboczą wynoszącą 4,20 m, lecz także zdolnością do pracy nawet w najtrudniejszych warunkach. Charakteryzowała się także niezwykłą wszechstronnością. Oprócz znanych gatunków zbóż bezproblemowo radziła sobie także z grochem, rzepakiem, kukurydzą, koniczyną, nasionami traw oraz innymi ziarnami specjalnymi. Dzięki swojej wydajności i wszechstronności SF nadaje się przede wszystkim do dużych gospodarstw i przedsiębiorstw. Seria SF stworzyła podwaliny dla przyszłych samobieżnych kombajnów marki CLAAS.

Tutaj można pobrać broszurę

1956–1960

HUCKEPACK – system uniwersalny

CLAAS HUCKEPACK to samobieżny kombajn o szerokości roboczej 2,10 m działający w oparciu o zasadę przepływu wzdłużnego. Wyróżniał się tym, że poza okresem żniw można było go przekształcić w nośnik narzędzi, co pozwalało na lepsze wykorzystanie maszyny. Samobieżny kombajn HUCKEPACK miał być opłacalny także dla małych gospodarstw. Przebudowa HUCKEPACK z kombajnu do nośnika narzędzi zajmowała dwóm osobom ok. pół godziny. W wersji kombajnu oś kierująca znajdowała się z tyłu i koniecznie było przekręcenie siedzenia kierowcy o 180°. W związku z tym pedały zostały ułożone do góry nogami. Jako nośnik narzędzi model Huckepack mógł być używany uniwersalnie. Wersja ta posiadała opatentowaną ramę z wyjmowanym słupkiem wzdłużnym. Pomiędzy osiami można było zamontować i obsługiwać hydraulicznie wszystkie będące w użyciu narzędzia ciągnikowe. HUCKEPACK posiadał hydraulikę trzypunktową, wałek na obrotach niezależnych oraz zależny od biegu WOM. Rozwiązanie HUCKEPACK nie zyskało popularności na rynku, w związku z czym w 1960 r. jego produkcja została wstrzymana. Przyczyną był m.in. brak systemów szybkiego sprzęgania dla hydrauliki, elektryki i WOM, które upowszechniły się dopiero wiele lat później.

Tutaj można pobrać broszurę

1958–1970

COLUMBUS / EUROPA / MERCUR – odpowiedni kombajn do każdych potrzeb

CLAAS EUROPA oraz CLAAS COLUMBUS to kombajny przeznaczone przede wszystkim dla niewielkich gospodarstw, które często młóciły swoje zboże w maszynach stacjonarnych. Model EUROPA przejął swoją młocarnię od modelu HUCKEPACK. Jego produkcja w Harsewinkel rozpoczęła się w 1958 r. Rok później na rynku pojawił się COLUMBUS pomyślany jako wersja mniejsza o szerokości cięcia zmniejszonej z 2,10 m do 1,80 m. Te niewielkie w porównaniu z SF modele posiadały bardzo nowoczesne – jak na ówczesne czasy – wyposażenie i dysponowały systemem hydrauliki dla przyrządu żniwnego i nagarniacza. Te dwa kombajny stały się bestsellerowymi produktami CLAAS. W sumie wyprodukowano ponad 60 000 egzemplarzy tych maszyn. W 1963 r. zaprezentowano CLAAS MERCUR – kombajn, który wypełnił lukę pomiędzy mniejszymi modelami COLUMBUS i EUROPA a następcą modelu SF, kombajnem MATADOR. Zewnętrznie bardzo przypominający mniejsze modele, MERCUR był maszyną wyposażoną w cztery wytrząsacze zamiast trzech oraz w bęben młócący o szerokości 1060 mm zamiast 800 mm.

ProduktPobieranieTyp
COLUMBUSTutaj można pobrać broszuręPDF
EUROPATutaj można pobrać broszuręPDF
MERCURTutaj można pobrać broszuręPDF

1961–1969

MATADOR – duży kombajn o gigantycznych wymiarach

Wraz z obydwoma nowymi modelami MATADOR STANDARD i MATADOR GIGANT firma CLAAS kontynuowała erę dużych kombajnów. Postępująca racjonalizacja rolnictwa wymagała coraz bardziej wydajnych i nowoczesnych kombajnów o dużych rozmiarach. MATADOR o szerokości roboczej 6 m sprawiał wrażenie giganta. Najpierw dostępny był MATADOR w wersji z silnikiem wysokoprężnym o mocy 87 KM, powierzchni wytrząsacza 4,5 m² oraz ze zbiornikiem ziarna mieszczącym 2690 l z nadstawką. MATADOR STANDARD został opracowany w odpowiedzi na oczekiwania klientów, którzy chcieli także mniejszej maszyny. Pod względem szerokości odpowiadał on modelowi MATADOR, jednak wyraźnie różnił się od niego niewielkim, czterocylindrowym silnikiem o mocy 68 KM, krótszym wytrząsaczem oraz niewielką pojemnością zbiornika na ziarno. Pierwotna wersja modelu MATADOR otrzymała dodatkowy przydomek GIGANT w celu zapewnienia lepszej identyfikacji. W latach 1961–1969 wyprodukowano w sumie ponad 35 000 egzemplarzy kombajnu MATADOR.

ProduktPobieranieTyp
MATADORTutaj można pobrać broszuręPDF
MATADOR GIGANTTutaj można pobrać broszuręPDF