1936–1946
MDB – rewolucja w europejskich zbiorach zbóż
Narodziny kombajnu CLAAS: wraz z kosiarko-młocarnio-wiązałką (MDB) firma CLAAS z powodzeniem wprowadziła na rynek pierwszy w pełni funkcjonalny, specjalnie przystosowany do europejskich warunków kombajn. W ten sposób stworzono podwaliny dla dalszej produkcji kombajnów marki CLAAS. W okresie żniw w 1936 r. do majątku Zschernitz w pobliżu Halle/Saale dostarczono pierwszą tego typu maszynę oznaczoną numerem 1. Kombajn z przepływem poprzecznym MDB stanowił kombinację wiązałki i młocarni, przy czym to drugie urządzenie znajdowało się pomiędzy przyrządem żniwnym a wiązałką. Po ścięciu zboże było transportowane za pośrednictwem fartucha transportowego do bębna młócącego. Tutaj łańcuch transportowy przekierowywał słomę i wrzucał ją na wytrząsacz. Wsypywanie pozyskanego ziarna do worków i wiązanie słomy w wiązki było poprzedzone podwójnym procesem czyszczenia. W 1937 rozpoczęła się seryjna produkcja MDB. Do momentu spowodowanego wojną wstrzymania produkcji w 1943 r. powstało ok. 1400 maszyn tego typu.
1946–1978
SUPER – Volkswagen Garbus wśród kombajnów
Kosiarko-młocarnio-wiązałka (MDB) z przepływem poprzecznym wkrótce osiągnęła granice swojej wydajności. Już od 1942 r. firma CLAAS pracowała nad projektem kombajnu działającego w oparciu o zasadę przepływu poprzecznego i wzdłużnego, w którym zboże byłoby młócone poprzecznie i odprowadzane wzdłużnie z urządzenia. Najpierw opracowano typ kombajnu zaczepianego Super, który od 1946 r. wszedł do produkcji seryjnej pod nazwą SUPER. Dzięki zaczepianemu modelowi SUPER i jego mniejszemu bratu JUNIOR (od 1953 r.) kombajny CLAAS wkroczyły na europejskie salony. Charakteryzujący się rewolucyjnie lekką budową model SUPER był poddawany ciągłym modyfikacjom i ulepszeniom, w wyniku których został przykładowo od 1958 r. wyposażony w nowatorski system obsługi hydraulicznej AUTOMATIC. Dzięki niemu kierowca pojazdu mógł kontrolować ustawienia dołączonego kombajnu za pomocą zespołu sterowania hydrauliką. W ciągu kolejnych lat model SUPER zachwycał klientów swoją wysoką wydajnością, ekonomicznością i niezawodnością. Do momentu wstrzymania produkcji w 1978 r. w Harsewinkel wyprodukowano ponad 65 000 egzemplarzy kombajnów z rodziny SUPER.
1953–1963
HERCULES – pierwszy kombajn samobieżny
Jeszcze w trakcie produkcji odnoszącego wyjątkowe sukcesy kombajnu zaczepianego SUPER firma CLAAS rozpoczęła opracowywanie kombajnu samobieżnego. 15 grudnia 1952 r. z okazji 65. urodzin założyciela firmy Augusta Claasa zaprezentowano pierwszy samobieżny kombajn HERCULES. To samobieżne rozwiązanie CLAAS działało w oparciu o zasadę przepływu wzdłużnego. Wszystkie moduły, jak np. hydraulika czy chłodzony powietrzem, czterocylindrowy silnik, zostały opracowane i wyprodukowane we własnym zakresie.
W związku z pokrywaniem się nazw jeszcze w 1953 r. firma CLAAS wycofała nazwę HERCULES i zmieniła ją na SF, co w skrócie oznacza pojazd samobieżny (niem. „Selbstfahrer”). Seria SF robiła wrażenie nie tylko swoją szerokością roboczą wynoszącą 4,20 m, lecz także zdolnością do pracy nawet w najtrudniejszych warunkach. Charakteryzowała się także niezwykłą wszechstronnością. Oprócz znanych gatunków zbóż bezproblemowo radziła sobie także z grochem, rzepakiem, kukurydzą, koniczyną, nasionami traw oraz innymi ziarnami specjalnymi. Dzięki swojej wydajności i wszechstronności SF nadaje się przede wszystkim do dużych gospodarstw i przedsiębiorstw. Seria SF stworzyła podwaliny dla przyszłych samobieżnych kombajnów marki CLAAS.
1956–1960
HUCKEPACK – system uniwersalny
CLAAS HUCKEPACK to samobieżny kombajn o szerokości roboczej 2,10 m działający w oparciu o zasadę przepływu wzdłużnego. Wyróżniał się tym, że poza okresem żniw można było go przekształcić w nośnik narzędzi, co pozwalało na lepsze wykorzystanie maszyny. Samobieżny kombajn HUCKEPACK miał być opłacalny także dla małych gospodarstw. Przebudowa HUCKEPACK z kombajnu do nośnika narzędzi zajmowała dwóm osobom ok. pół godziny. W wersji kombajnu oś kierująca znajdowała się z tyłu i koniecznie było przekręcenie siedzenia kierowcy o 180°. W związku z tym pedały zostały ułożone do góry nogami. Jako nośnik narzędzi model Huckepack mógł być używany uniwersalnie. Wersja ta posiadała opatentowaną ramę z wyjmowanym słupkiem wzdłużnym. Pomiędzy osiami można było zamontować i obsługiwać hydraulicznie wszystkie będące w użyciu narzędzia ciągnikowe. HUCKEPACK posiadał hydraulikę trzypunktową, wałek na obrotach niezależnych oraz zależny od biegu WOM. Rozwiązanie HUCKEPACK nie zyskało popularności na rynku, w związku z czym w 1960 r. jego produkcja została wstrzymana. Przyczyną był m.in. brak systemów szybkiego sprzęgania dla hydrauliki, elektryki i WOM, które upowszechniły się dopiero wiele lat później.
1958–1970
COLUMBUS / EUROPA / MERCUR – odpowiedni kombajn do każdych potrzeb
CLAAS EUROPA oraz CLAAS COLUMBUS to kombajny przeznaczone przede wszystkim dla niewielkich gospodarstw, które często młóciły swoje zboże w maszynach stacjonarnych. Model EUROPA przejął swoją młocarnię od modelu HUCKEPACK. Jego produkcja w Harsewinkel rozpoczęła się w 1958 r. Rok później na rynku pojawił się COLUMBUS pomyślany jako wersja mniejsza o szerokości cięcia zmniejszonej z 2,10 m do 1,80 m. Te niewielkie w porównaniu z SF modele posiadały bardzo nowoczesne – jak na ówczesne czasy – wyposażenie i dysponowały systemem hydrauliki dla przyrządu żniwnego i nagarniacza. Te dwa kombajny stały się bestsellerowymi produktami CLAAS. W sumie wyprodukowano ponad 60 000 egzemplarzy tych maszyn. W 1963 r. zaprezentowano CLAAS MERCUR – kombajn, który wypełnił lukę pomiędzy mniejszymi modelami COLUMBUS i EUROPA a następcą modelu SF, kombajnem MATADOR. Zewnętrznie bardzo przypominający mniejsze modele, MERCUR był maszyną wyposażoną w cztery wytrząsacze zamiast trzech oraz w bęben młócący o szerokości 1060 mm zamiast 800 mm.
Produkt | Pobieranie | Typ |
COLUMBUS | Tutaj można pobrać broszurę | |
EUROPA | Tutaj można pobrać broszurę | |
MERCUR | Tutaj można pobrać broszurę |
1961–1969
MATADOR – duży kombajn o gigantycznych wymiarach
Wraz z obydwoma nowymi modelami MATADOR STANDARD i MATADOR GIGANT firma CLAAS kontynuowała erę dużych kombajnów. Postępująca racjonalizacja rolnictwa wymagała coraz bardziej wydajnych i nowoczesnych kombajnów o dużych rozmiarach. MATADOR o szerokości roboczej 6 m sprawiał wrażenie giganta. Najpierw dostępny był MATADOR w wersji z silnikiem wysokoprężnym o mocy 87 KM, powierzchni wytrząsacza 4,5 m² oraz ze zbiornikiem ziarna mieszczącym 2690 l z nadstawką. MATADOR STANDARD został opracowany w odpowiedzi na oczekiwania klientów, którzy chcieli także mniejszej maszyny. Pod względem szerokości odpowiadał on modelowi MATADOR, jednak wyraźnie różnił się od niego niewielkim, czterocylindrowym silnikiem o mocy 68 KM, krótszym wytrząsaczem oraz niewielką pojemnością zbiornika na ziarno. Pierwotna wersja modelu MATADOR otrzymała dodatkowy przydomek GIGANT w celu zapewnienia lepszej identyfikacji. W latach 1961–1969 wyprodukowano w sumie ponad 35 000 egzemplarzy kombajnu MATADOR.
Produkt | Pobieranie | Typ |
MATADOR | Tutaj można pobrać broszurę | |
MATADOR GIGANT | Tutaj można pobrać broszurę |
1966–1982
SENATOR • MERCATOR • PROTECTOR – duże kombajny z klasą
Wraz z wprowadzeniem modelu SENATOR kombajny CLAAS otrzymały nowy design. Zastosowano osłony zabezpieczające o dużej powierzchni oraz pokrycia z metalu. Opadające ukośnie do tyłu krawędzie podkreślały kontury nowej maszyny, a zbiornik ziarna tworzył jedną linię z obudową silnika. Dodatkowo zmodyfikowano napis CLAAS, a maszyny otrzymały nowy kolor zieleni wschodzącego zboża, która także i dzisiaj stanowi cechę charakterystyczną wszystkich produktów marki CLAAS. Nie tylko wygląd zewnętrzny podkreślał najważniejsze cechy modelu SENATOR; przekonujące były także jego charakterystyki wydajności. Standardowo dostępny był zatem hydrostatyczny układ kierowniczy. Jako pierwszy producent kombajnów firma CLAAS zaprezentowała także łatwo podłączany napęd Powerband. W rok po wprowadzeniu modelu SENATOR na rynku pojawił się MERCATOR. Posiadał on niższe charakterystyki wydajności niż SENATOR. Wprowadzony w 1968 r. model PROTECTOR stanowił dolny segment rodziny dużych kombajnów. Był on tańszą alternatywą, standardowo sprzedawaną z zamontowanym na stałe przyrządem żniwnym o szerokości 2,70 m. W ramach ulepszania produktu później stosowano tylko nazwę MERCATOR; SENATOR został przemianowany na MERCATOR 70, a kombajny PROTECTOR otrzymały nazwę MERCATOR 60 i 50.
Produkt | Pobieranie | Typ |
SENATOR | Tutaj można pobrać broszurę | |
MERCATOR | Tutaj można pobrać broszurę | |
PROTECTOR | Tutaj można pobrać broszurę |
1967–1970
GARANT – zaczepiany kombajn z przepływem wzdłużnym
Konstrukcja zaczepianego kombajnu CLAAS GARANT bazowała na młocarni samobieżnego modelu MERCUR. Był on często wykorzystywany w mniejszych gospodarstwach, nie mógł jednak uzyskać większego znaczenia w związku z dominacją rozwiązań samobieżnych. W latach 1967–1970 powstało ok. 1000 sztuk tych maszyn. CLAAS GARANT był ostatnim zaczepianym kombajnem produkowanym przez firmę CLAAS.
1967–1981
CONSUL/COSMOS/COMET/CORSAR – nowe małe modele
Od chwili, gdy CLAAS EUROPA i COLUMBUS podbiły rodzinne gospodarstwa rolnicze, modele te postarzały się pod względem zastosowanych technologii i wyglądu. W 1967 r. firma CLAAS zaprezentowała modele CONSUL i COSMOS, a w kolejnym roku COMET i CORSAR. Wszystkie te kombajny pochodziły z jednej rodziny modeli i różniły się od siebie głównie rozmiarami. W przypadku CONSUL chodziło o maszynę z czterema wytrząsaczami, podczas gdy pozostałe modele posiadały tylko trzy.
Produkt | Pobieranie | Typ |
CONSUL | Tutaj można pobrać broszurę | |
COSMOS | Tutaj można pobrać broszurę | |
COMET | Tutaj można pobrać broszurę | |
CORSAR | Tutaj można pobrać broszurę |
1970–1981
COMPACT – kompaktowe kombajny dla gospodarstw rodzinnych
W 1970 r. na rynek wprowadzono CLAAS COMPACT jako mały kombajn do użytku rolniczego. Modele COMPACT o numerach 20, 25 i 30 zostały celowo opracowane jako małe urządzenia samobieżne i otrzymały całkowicie nową konstrukcję. Miało to na celu umożliwienie także mniejszym gospodarstwom korzystanie z kombajnów podczas żniw. To dostępne dla rodzinnych przedsiębiorstw urządzenie było produkowane w latach 1970–1981 w liczbie 7000 sztuk.
Od DOMINATOR do MEGA
1981–1995
COMMANDOR CS – wydajny układ ośmiocylindrowy
W celu zwiększenia wydajności dużych kombajnów wstrząsacz w modelu CS został zastąpiony „systemem cylindrów” (CS) wyposażonym w osiem cylindrów oddzielających. W 1981 r. system ten zadebiutował w modelu DOMINATOR 116 CS. Maszyna ta działała w oparciu o bęben młócący o szerokości 1,58 m. Z tyłu bębna znajdowało się osiem cylindrów oddzielających z umieszczonymi poniżej koszami oddzielającymi. Zadaniem klepiska było oddzielenie możliwie dużej ilości ziaren od słomy, która była potem przejmowana z cylindrów i przenoszona na kołpak wyrzutu słomy. Taka metoda transportu zapewniała równomierny przepływ materiału. Ziarna mogły być bardziej efektywnie oddzielane z cienkiej warstwy słomy. Możliwe było dostosowanie odstępu klepiska koszy oraz liczby obrotów cylindrów do rodzaju materiału. W celu lepszego odróżnienia maszyn z wstrząsaczami od maszyn z systemem cylindrów w 1986 r. nazwę CS zmieniono na COMMANDOR. Ten kosztowny w produkcji system nigdy nie zyskał pełnej popularności na rynku, chociaż w 1990 r. na modelu CLAAS COMMANDOR pobito nawet rekord świata, zbierając 358 t pszenicy w ciągu ośmiu godzin. Kombajny z systemem CS były produkowane przez firmę CLAAS do 1995 r.
1992 – dziś
CROP TIGER – maluch na każdą okazję
W wielu obszarach świata uprawa roli odbywa się jeszcze na bardzo małych powierzchniach. Aby umożliwić opłacalne i możliwie pozbawione strat żniwa firma CLAAS opracowała CROP TIGER. Projektowanie tego modelu rozpoczęło się już na początku lat 80. Miało to na celu opracowanie niewielkiej maszyny przeznaczonej do zbioru ryżu głównie na potrzeby rynku azjatyckiego. Produkowany w Indiach CROP TIGER został pierwotnie dostosowany tylko do zbioru ryżu. Dzięki ciągłemu ulepszaniu model ten można obecnie zastosować do zbioru innych zbóż z zachowaniem podobnej wydajności.
Produkt | Pobieranie | Typ |
CROP TIGER 30 | Tutaj można pobrać broszurę | |
CROP TIGER 30 TT | Tutaj można pobrać broszurę |
1993–2009
MEGA – więcej mocy dzięki APS
CLAAS MEGA bazuje na znanym modelu DOMINATOR. Cechą charakterystyczną nowych modeli jest system omłotu MEGA. W jego skład wchodzi klasyczny system omłotu CLAAS poszerzony o przyspieszacz z własnym klepiskiem wstępnym. Dodanie bębna przyspieszacza wyrównuje przepływ i zapewnia bardziej spokojny bieg maszyny w niestabilnych warunkach. Klepisko oddziela luźne i lekko wymłacalne ziarna już przed bębnem młócącym. System MEGA poprawia sposób działania systemu omłotu i odciąża znajdujący się z tyłu wytrząsacz oraz umożliwia zwiększenie przepustowości o 30%.
2000–2009
MEDION – ekonomiczny, elastyczny, uniwersalny
W porze żniw w 2002 r. firma CLAAS wprowadziła na rynek MEDION. Seria MEDION była następcą serii DOMINATOR z konwencjonalnym systemem omłotu. Dzięki swojej elastyczności nadawała się także do pracy na mniejszych polach oraz do zbioru wszystkich rodzajów roślin, przy czym zakres ten sięgał od bobu aż do koniczyny. MEDION został opracowany przede wszystkim dla tych gospodarstw, które nie chciały rezygnować z własnej mechanizacji zbioru ziarna lub które zdecydowały się na wspólne użytkowanie kombajnów w celu osiągnięcia lepszego wykorzystania ich mocy.
2007 – dziś
TUCANO – segment premium w wyższej klasie średniej
Dzięki opracowaniu serii TUCANO w 2007 r. firma CLAAS ustanowiła nowe standardy dla segmentu wyższej klasy średniej. Dzięki swojej wszechstronności TUCANO może być stosowany w gospodarstwie o niemal każdej wielkości i wymaganiach. Mając za wzór dużego brata LEXION inżynierowie firmy CLAAS zebrali w tej maszynie istotne charakterystyki najlepszej klasy. Tak więc wypróbowany i wydajny system omłotu i oddzielania ziarna APS został umieszczony we wszystkich modelach TUCANO z serii 400, a od 2009 r. jest on oferowany wraz z systemem APS HYBRID SYSTEM marki CLAAS. Za pośrednictwem elektronicznego systemu informacji pokładowej CEBIS kierowca może obsługiwać inteligentne rozwiązania wspomagające, takie jak nowy system AUTO CONTOUR dla przyrządów żniwnych oraz systemy kierowania AUTO PILOT i LASER PILOT. Szereg rozmaitych przyrządów umożliwia ponadto wykorzystanie maszyny do zbioru różnych roślin.
2009 – dziś
AVERO – nowa klasa kompaktowa CLAAS
Równocześnie z prezentacją nowego TUCANO z APS HYBRID SYSTEM firma CLAAS przedstawiła na targach Agritechnica 2009 kolejny typ kombajnu, a mianowicie AVERO. Wraz z nim na rynku pojawiła się nowa klasa kompaktowa zajmująca miejsce pomiędzy DOMINATOR 150 i TUCANO. Kombajn AVERO został opracowany dla małych i średnich gospodarstw, które w coraz większym stopniu stawiają na własną mechanizację. Jego wyposażenie obejmuje wiele zalet dotychczasowych kombajnów CLAAS, jak na przykład system APS, system czyszczenia 3-D oraz wydajny przyrząd żniwny VARIO. Szczególnie na dobre wyszło mu to, że może wykorzystywać takie same przyrządy żniwne jak TUCANO i LEXION.